VIATGES REALITZATS

SORTIDA 28-10-2023

Molt bona acollida la que ens van proporcionar les persones que ens van rebre, Pere Escudé (enòleg) i Rebeca Esteban, en la nostra visita al Celler de Sanui, situat al camí de Torres de Sanui a La Cerdera, a uns 10 km. De Lleida.

Es l’únic celler de la DO Costers del Segre ubicat al terme municipal de Lleida. El seu vi Prat d’Hores Blanc 2019 va ser guardonat amb una medalla de Plata en el darrer Concours Mondial de Bruxelles. També va ser guanyador del premi al millor vi negre jove de la DO Costers del Segre 2022 amb El Petit de Sanui Negre 2020.

Pere Escudé ens va fer una mica d’història del celler, explicant les varietats que es conreen en la finca, el procés d’elaboració i algunes expectatives de creixement a curt termini, sobre tot de la pròpia constitució del celler i els seus espais.

Després vam fer un tast de vins en que vam degustar el Petit de Sanui blanc, el Petit de Sanui negre i el Clos de Sanui garnatxa, tots ells excel·lents. Pere Escudé ens va anar descrivint els vins, de forma planera i entenedora i en permanent diàleg amb els presents. Amb la bona sintonia que es va crear en l’ambient, l’enòleg ens va sorprendre amb dos propostes afegides. Així es que ens va oferir un tast d’un vi rosat, en fase final de desenvolupament i encara pendent de comercialitzar, i un vi negre extraordinari, extret amb pipa d’una bota de fusta que teníem al costat, i que probablement no sortirà al mercat fins d’aquí a uns mesos. Vam gaudir molt d’aquesta experiència inesperada.

En acabar la visita i el tast, en el moment del comiat, Rebeca Esteban ens va obsequiar a tots els assistents amb una ampolla de vi del Celler.

La sortida va acabar amb un dinar al restaurant Can Prada.

EXCURSIÓ AL CASTELL DE MIRAVET I BENIFALLET

Benvolguts socis, reprenem les excursions culturals de Res Non Verba amb nova empenta i el desig de sovintejar-les. En aquesta ocasió hem preparat una visita al castell de Miravet i a les coves de Benifallet.

EL CASTELL DE MIRAVET

Les primeres restes  daten del s. II aC, d’un establiment iber. Els vestigis mes antics del castell andalusí́ daten del s. XI

Entre el 1151 i el 1153, Miravet i Siurana son conquerits pels senyors feudals catalans

Ramon Berenguer IV donà el castell de Miravet a l´ordre del temple. Al  1308, amb la dissolució́ de l’orde del Temple, les seves possessions passen a l’ordre de l’Hospital  fins el segle XIX.

Entre el 1640 i el 1652, durant la guerra dels Segadors, el castell s’ocupa de manera alterna per les diferents forces. El 1835 el castell de Miravet deixa de ser un terme senyorial i es ven a particulars.

Durant les Guerres Carlines es ocupat en diverses ocasions per tropes liberals i carlines.

Durant la guerra civil espanyola, Miravet es ocupat per les tropes franquistes l’abril del 1938 i l’exercit republicà̀ el recupera per perdre’l definitivament el mes de novembre.

El 1990 els propietaris del castell el donen a la Generalitat de Catalunya,.

Vam visitar el recinte jussà, la cavalleria, la terrassa inferior, la torre, el recinte sobirà, el cos de guàrdia, la cisterna, el pati d´armes, la cuina, el refetor, el graner, el magatzem, el celler, la galeria, l’església, la terrassa, la barbacana i les muralles.

Vam fer una visita guiada.

A Benifallet La Cova Meravelles i la Cova del Dos són les dues cavitats obertes al públic. Es visiten les dues de forma guiada i amb una durada de 45 minuts. A la Cova del Dos podreu apreciar les restes històriques del Neolític i de la Batalla de l’Ebre; a la Meravelles quedareu entusiasmades amb les espectaculars Excèntriques, formacions molt poc ordinàries. També la Sala de la Música us brindarà grans sorpreses. Totes les formacions creades amb el lent degoteig de l’aigua creen fantàstiques formacions on la imaginació no té límit: vaques, elefants i fins i tot un rinoceront entre estalactites, estalagmites, anemolites, gours, fistuloses i molt més!

Vam dinar al Restaurant Pepo de Benifallet

Un passeig amb El Llagut Benifallet

El Llagut Benifallet intenta ser una rèplica dels antics llaguts que tants anys van trafegar per l'Ebre. Transportaven mercaderies a través del riu. Podien transportar fins a 30 tones riu avall i 16 riu amunt. És una embarcació de vela llatina de regular grandària, destinada generalment al cabotatge (navegació comercial que es fa al llarg de la costa) El recorregut dura una hora aproximadament on coneixem la Roca forada, la serra i el convent de Cardó, l'illa de Cataula, l'illa del Nap, la finca de Xesa, el Carmull, la Roca Folletera i la Roca dels Penjats.

DATA I SORTIDA

La sortida és va fer el divendres 14 d’abril.